Všichni to známe. Těžko bychom hledali v našem okolí člověka, který by aspoň neslyšel o službě Youtube, která se zaměřuje na publikování videí všech možných typů. Člověk si může zdarma poslouchat písničky, cvičit s lektorskými videi, vařit podle známých kuchařů, posilovat s trenéri nebo sám zveřejňovat videa dle svého uvážení. Přitažlivost a popularita Youtube je právě založena na všeobecné dostupnosti, protože kdokoliv má počítač nebo telefon kompatibilní s přehráváním videí, má zaručený přístup. Není proto divu, že se během let fungování „natáčecí“ sociální sítě objevila spousta lidí, kteří se rozhodli a našli cestu jak si tímto způsobem vydělat. Ti nejlepší dnes vydělávají stovky milionů dolarů.
natáčení, střih
Obecně se dá říci, že prvopočáteční skupinou byli tzv. Gameři. Ti se zaměřili na hraní a komentování her od sportovních přes FPS akční střílečky. Jednoduché a geniální, protože lidé zjistili, že mnohokrát raději samatnou hru sledují než hrají a nebo chtějí mít před zakoupením a hraním hry zpětnou vazbu. Další početnou skupinou jsou Prankeři. Ti se specializují na nachytávání lidí do nepříjemných a pro diváka komických situací, kde jim často přivodí infarktové stavy. Ukázalo se, že pranková videa mají širokou diváckou základnu a lidé to velmi rádi sledují a hodnotí. Pak už jsou dílčí skupiny jako food kritici, lektoři či hodnotitelky a hodnitelé módy, nebo dokonce recenzenti hotelů a resortů.
videa, technika
Spousta z těchto skupin samovolně přešla a propojila Youtube s Instagramem, kde mohou taktéž natáčet videa a zároveň přidávat fotky. Influenceři tedy skutečně dělají čest svému jménu (influence – vliv) a mají nadnárodní přesah do poměrně široké škály odvětví. Otázka ovšem je, jak dlouho bude trvat, než se sledovatelům self-natáčení omrzí a tito lidé budou muset přijít na jiný způsob jak je opět zaujmout.